Blå Florida Kräfta

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
joppa
Posts: 53
Joined: 28 Dec 2010, 21:43
Real Name: jon lindblom

Re: Blå Florida Kräfta

Post by joppa » 04 Feb 2012, 16:54

cf.akvarielagret wrote:Fånga å släppa ut ..... är det inte så kräftpesten sprids
din inställning är vidrig för samhället :tumbdown:
oj vilket påhopp, hela samhället alltså? :heart1: Ber om ursäkt men tror du kanske tolkade mitt inlägg värre än det va..
Hade dem ett kort tag i ett kar med bara vatten taget från samma källa utan något tillsatt. Men då jag inte kunde hålla tempen nere släppte jag ut dem efter någon dag. Men ja, säkert väldigt dumt att göra så men då va ja ung och nyfiken trodde inte det skulle vara någon fara. Hoppas det inte orsakade några problem dock!

User avatar
Twitch
Posts: 67
Joined: 07 Jan 2010, 21:04
Real Name: Alexander Norman
Location: Nybro

Re: Blå Florida Kräfta

Post by Twitch » 07 Feb 2012, 19:33

joppa wrote:oj vilket påhopp, hela samhället alltså? :heart1: Ber om ursäkt men tror du kanske tolkade mitt inlägg värre än det va..
Verkar samtidigt inte som om du förstår allvarligheten i det hela?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flodkr%C3%A4fta" onclick="window.open(this.href);return false; Läs under hot.

joppa
Posts: 53
Joined: 28 Dec 2010, 21:43
Real Name: jon lindblom

Re: Blå Florida Kräfta

Post by joppa » 07 Feb 2012, 21:50

Twitch wrote:
joppa wrote:oj vilket påhopp, hela samhället alltså? :heart1: Ber om ursäkt men tror du kanske tolkade mitt inlägg värre än det va..
Verkar samtidigt inte som om du förstår allvarligheten i det hela?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flodkr%C3%A4fta" onclick="window.open(this.href);return false; Läs under hot.
Tolka inte det som att jag försöker försvara det som jag gjorde som 12-13 åring, för det gör jag såklart inte!
Har aldrig innan reflekterat över detta, och givetvis heller inte förstått allvaret...
Det står att "kräftpest är en parasitisk svampinfektion som sprids med sporer mellan kräftorna."
Och då dom släptes tillbaka på samma ställe som jag plockade dem och de endast varit i ett kar med vatten från samma plats i ett par dar så är nog risken liten att det i detta fallet har påverkat våran fauna. :)

Hur är reglerna allmänt. Får man ens hålla vattendjur som man fångat i naturen i akvarium? Har läst massa trådar med folk som haft allt från kräftor till gäddor?

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests