Odla Corydoras på bästa sätt?

Frågor om fiskar som inte finns med i någon annan kategori.
User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by Tommy » 22 Dec 2009, 22:08

Jag har ett kar som står tomt och tänkte testa att odla lite corydoras, jag är helt nybörjare på att odla corydoras, jag har endast haft dom som städare i mina diskus kar så har ett 50 tal. Dom flesta som jag har är Sterbai men har även några schwartzi. Jag hörde om en på forumet som satte ner diskborstar i karet så lekte dom på själva borsten, är det bra? Karet som jag ska använda är på 130 liter.

Kan alla corydoras arter para sig med varandra?
Vad ska man ha för temp och vilka vatten förhållanden är bäst vid odling?
Bästa inredningen i ett bart kar utan sand?
Hur stora kullar kan dom få?

Berätta gärna lite om detta ni som har odlat denna fisk och som vet hur man gör.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by Tommy » 26 Dec 2009, 23:06

Jag har nu satt ner 5 st corydoras i karet, 3 st mindre och 2 större, hur kan man se skillnad på hona och hane?

Det finns ingen inredning alls i karet, behövs det något leksubstrat?

Äter dom upp sina ägg och yngel eller tar dom hand om dem?
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by Matte_g » 26 Dec 2009, 23:09

Danne har ju lyckats i sitt diskus kar att få fram yngel iaf!
Jag har åxo fått dom att lägga egg men har ingen aning om varför tyvärr.
Dom vill ju ha fin sand som dom kan böka runt i iaf det vet jag..

Amli är väl ett proffs på pansarmalar annars!!

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by npeter » 27 Dec 2009, 18:40

Måste bara nämna...
Fick för mig att öppna en av mina Eheim 2080 idag och då plockade jag ut 6st Corydoras sterbai yngel i olika stortlekar från 1cm - 2cm ... Rätt lustigt då jag satt filtermatta på varje insug...Måste ha en glipa nånstans.. :confus1:
Image

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by Matte_g » 27 Dec 2009, 19:44

npeter wrote:Måste bara nämna...
Fick för mig att öppna en av mina Eheim 2080 idag och då plockade jag ut 6st Corydoras sterbai yngel i olika stortlekar från 1cm - 2cm ... Rätt lustigt då jag satt filtermatta på varje insug...Måste ha en glipa nånstans.. :confus1:


HEHEH jag har hittat en mal i ett ytterfilter jag åxo :hura3:

User avatar
klys
Posts: 1769
Joined: 25 Jan 2008, 09:16
Real Name: Marius Klys
Location: Älvängen

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by klys » 05 Jan 2010, 08:08

Får du nån lek på de Tommy?
Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår.

User avatar
AmLi
Posts: 153
Joined: 25 Nov 2007, 02:31
Real Name: Ambjörn Lindqvist
Location: Järna
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by AmLi » 05 Jan 2010, 09:33

Tommy wrote:Jag har nu satt ner 5 st corydoras i karet, 3 st mindre och 2 större, hur kan man se skillnad på hona och hane?

Det finns ingen inredning alls i karet, behövs det något leksubstrat?

Äter dom upp sina ägg och yngel eller tar dom hand om dem?

Det är alltid bra att ha finkornig sand på botten till corys. Då riskerar man inte att skäggtömmarna angrips av bakterier. Jag använder blästersand från Jula. Genom att de går och bökar i sanden hela tiden så rengjörs skäggtämmarna. Det behöver inte vara mycket sand, bara 0,5 - 1 cm, och det behöver inte heller täcka hela botten.

Är det C. sterbai det handlar om? Då behövs inget leksubstrat. De sätter rommen på rutorna. Det går dock bra med bredbladiga växter typ anubias.

Låt tempen vara på 27-28 grader. Mata upp dem väl och gör sedan stora vattenbyten med 4-5 grader kallare vatten. Det brukar sätta fart på dem. Det är bra att ha lite fart på vattnet, typ 10-15 ggr vattenvolymen. Vissa arter triggas av att man sätter på den där luftslangen till pumpen som ger luftbubblor i utblåset. Det ger en utmärkt syresättning av vattnet och det finns även teorier om att corys upplever det som ljudet från regn. Jag har en art som bara leker när jag sätter på luften på filtret.

Jag plockar sedan äggen så att föräldrarna inte äter upp dem. Ägg och yngel betraktas som föda om föräldrarna är hungriga. Det finns ingen yngelvård där.
"Det är ibland bättre att be om ursäkt än att be om lov..."

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by Tommy » 05 Jan 2010, 10:46

AmLi wrote:
Tommy wrote:Jag har nu satt ner 5 st corydoras i karet, 3 st mindre och 2 större, hur kan man se skillnad på hona och hane?

Det finns ingen inredning alls i karet, behövs det något leksubstrat?

Äter dom upp sina ägg och yngel eller tar dom hand om dem?

Det är alltid bra att ha finkornig sand på botten till corys. Då riskerar man inte att skäggtömmarna angrips av bakterier. Jag använder blästersand från Jula. Genom att de går och bökar i sanden hela tiden så rengjörs skäggtämmarna. Det behöver inte vara mycket sand, bara 0,5 - 1 cm, och det behöver inte heller täcka hela botten.

Är det C. sterbai det handlar om? Då behövs inget leksubstrat. De sätter rommen på rutorna. Det går dock bra med bredbladiga växter typ anubias.

Låt tempen vara på 27-28 grader. Mata upp dem väl och gör sedan stora vattenbyten med 4-5 grader kallare vatten. Det brukar sätta fart på dem. Det är bra att ha lite fart på vattnet, typ 10-15 ggr vattenvolymen. Vissa arter triggas av att man sätter på den där luftslangen till pumpen som ger luftbubblor i utblåset. Det ger en utmärkt syresättning av vattnet och det finns även teorier om att corys upplever det som ljudet från regn. Jag har en art som bara leker när jag sätter på luften på filtret.

Jag plockar sedan äggen så att föräldrarna inte äter upp dem. Ägg och yngel betraktas som föda om föräldrarna är hungriga. Det finns ingen yngelvård där.


Tack för ett mycket bra svar, jag skall testa det när jag kommer från thailand. Jag får ta och lägga i lite sand också. :tumme2:
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by npeter » 05 Jan 2010, 12:12

Just det här med att mata upp är viktigt, min grupp har hitills inte ätit upp varken ägg eller yngel.

Sen måste bara nämna att jag öppnade mitt andra 2080 filter och där hittade jag 6 yngel till...min grupp växer :confus1:
Image

User avatar
AmLi
Posts: 153
Joined: 25 Nov 2007, 02:31
Real Name: Ambjörn Lindqvist
Location: Järna
Contact:

Re: Odla Corydoras på bästa sätt?

Post by AmLi » 05 Jan 2010, 18:34

npeter wrote:Just det här med att mata upp är viktigt, min grupp har hitills inte ätit upp varken ägg eller yngel.
Kul, då måste du ha ett par hundra sterbai i karet vid det här laget... :wink:
"Det är ibland bättre att be om ursäkt än att be om lov..."

Post Reply

Return to “Övriga fiskar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests