Aquascape projekt Ryuboku

Bakgrund, grus, rötter, stenar, dykare mm
Post Reply
User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 30 Jan 2010, 18:39

Köpte in lite fjärilsciklider i går och i dag, vart även Electric Blue. Är lite förundrad över dessa :confus1: Läs och hört att det är en asiat som är odlare på denna och han håller på honorna för att kunna mjölka ur markanden på extra kronor då han endast exporterar hanar. Men kollar man på youtube och googlar så finns det par och även Electric Blue som ser ut att kunna vara honor, kan det vara F1/F2 av ny-odlade eller är allt detta bara rykten om honorna? Eller har dessa kommit ut nu?

Nån som har hört liknande eller vet mer om dessa Electric Blue?
Mvh D
Ps, nyinkoppad blek Electric Blue
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Discusred » 30 Jan 2010, 18:55

Väldigt snygg är den.
Skulle varit skoj och ha några såna i ett kar.

User avatar
Banderad
Posts: 167
Joined: 17 Mar 2009, 21:57
Real Name: Joakim Asterhed
Location: Johannishus

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Banderad » 30 Jan 2010, 22:02

Dizkuz wrote:Köpte in lite fjärilsciklider i går och i dag, vart även Electric Blue. Är lite förundrad över dessa :confus1: Läs och hört att det är en asiat som är odlare på denna och han håller på honorna för att kunna mjölka ur markanden på extra kronor då han endast exporterar hanar. Men kollar man på youtube och googlar så finns det par och även Electric Blue som ser ut att kunna vara honor, kan det vara F1/F2 av ny-odlade eller är allt detta bara rykten om honorna? Eller har dessa kommit ut nu?

Nån som har hört liknande eller vet mer om dessa Electric Blue?
Mvh D
Ps, nyinkoppad blek Electric Blue

Jag har hört att de har odlats i Sverige. Detta har jag dock hört i andra hand, men om det är han jag tror som har odlat dem så skulle det inte förvåna mig. Just Fjärilar är ju inte jättelätt att könsbestämma när de är små (och de är ganska små när de exporteras). Så även om de försöker misstänker jag att det slinker igenom lite honor, och det räcker om en duktig odlare får en hona... Sedan går det ju alltid att korsa med vanliga honor för att sedan odla vidare på de blåaste. Så vid det här laget odlas det säkert lite varstans i världen (eftersom de är kortlivade och blir könsmogna tidigt kan man ju driva upp några generationer under ganska kort tid).

/Jocke
http://www.zoonen.com/banderad

3157 liter vatten i källaren fyllt med ciklider från CA&SA

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 31 Jan 2010, 10:25

Tack jocke.

Är lite det jag är inne på...
Googlade vidare i går kväll och hitta folk från lite andra länder som hand köpt honor och hanar i butiker. men och andra sidan så har ju inte personal i butiker alltid så stor koll... Men det är nog lite som du är inne på, risken för att en liten hona har åkt me i bara farten är rätt stor. Hittade teorier om att honorna kanske inte var lika blå men i från de bilder och filmsnuttar som man hittar så ser dom lika blåa ut så den känns inte så trovärdig....


Hur som, jäkligt snyggga e dom :heart5:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Banderad
Posts: 167
Joined: 17 Mar 2009, 21:57
Real Name: Joakim Asterhed
Location: Johannishus

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Banderad » 31 Jan 2010, 10:29

Dizkuz wrote:Tack jocke.

Är lite det jag är inne på...
Googlade vidare i går kväll och hitta folk från lite andra länder som hand köpt honor och hanar i butiker. men och andra sidan så har ju inte personal i butiker alltid så stor koll... Men det är nog lite som du är inne på, risken för att en liten hona har åkt me i bara farten är rätt stor. Hittade teorier om att honorna kanske inte var lika blå men i från de bilder och filmsnuttar som man hittar så ser dom lika blåa ut så den känns inte så trovärdig....


Hur som, jäkligt snyggga e dom :heart5:
Absolut! Hur många köpte du?

/Jocke
http://www.zoonen.com/banderad

3157 liter vatten i källaren fyllt med ciklider från CA&SA

User avatar
gep
Posts: 1848
Joined: 26 Nov 2007, 21:19
Real Name: göran ekholm
Location: Landfjärden

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by gep » 31 Jan 2010, 20:58

Riktigt shysst Danne, stod i lördags och tittade på dom där blå små fjärillarna på CRT i haninge, va så j... nära att köpa dom. Fina är dom jag tar gärna några yngel.

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 01 Feb 2010, 12:55

ja dom är faktiskt jäkligt fräcka göran, Dom funkar bäst i blåt ljus helt klart, typ HM lampa


Jocke...
Var nog inte tydlig im mitt inlägg alls ser jag nu... Köpte bara 1 av dom blåa och resten vanliga fjärillar till min diskusburk.
Slängde i en vanlig och en Electric Ryuboku burken för känna av lite, men blir att behålla den blå och lyfta den andra till diskus burken och hämta flera electric blue... Se om jag kan hitta nått som liknar en honan :confus1:


Har ju dessa pirayor kvar i denna burk....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Fanbyalperna » 01 Feb 2010, 14:39

Dizkuz wrote:Köpte in lite fjärilsciklider i går och i dag, vart även Electric Blue. Är lite förundrad över dessa :confus1: Läs och hört att det är en asiat som är odlare på denna och han håller på honorna för att kunna mjölka ur markanden på extra kronor då han endast exporterar hanar. Men kollar man på youtube och googlar så finns det par och även Electric Blue som ser ut att kunna vara honor, kan det vara F1/F2 av ny-odlade eller är allt detta bara rykten om honorna? Eller har dessa kommit ut nu?

Nån som har hört liknande eller vet mer om dessa Electric Blue?
Mvh D
Ps, nyinkoppad blek Electric Blue
Fick mig den historien till livs i butiken i Sundsvall när de hade dem. Då var det bara hanar och därför ointresssant för mig tyckte jag. Fina var de dock. :confus1:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Matte_g » 01 Feb 2010, 16:15

Nice pics!!!

Så det blir stor odling av fjärillar nu då :2tubsup:

User avatar
Banderad
Posts: 167
Joined: 17 Mar 2009, 21:57
Real Name: Joakim Asterhed
Location: Johannishus

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Banderad » 01 Feb 2010, 18:51

Dizkuz wrote:ja dom är faktiskt jäkligt fräcka göran, Dom funkar bäst i blåt ljus helt klart, typ HM lampa


Jocke...
Var nog inte tydlig im mitt inlägg alls ser jag nu... Köpte bara 1 av dom blåa och resten vanliga fjärillar till min diskusburk.
Slängde i en vanlig och en Electric Ryuboku burken för känna av lite, men blir att behålla den blå och lyfta den andra till diskus burken och hämta flera electric blue... Se om jag kan hitta nått som liknar en honan :confus1:


Har ju dessa pirayor kvar i denna burk....
Snygga tetror! Annars vore det onekligen lite intressant att korsa den med en vanlig fjäril med mycket blått i sig och testa vad det blir av det....

/Jocke
http://www.zoonen.com/banderad

3157 liter vatten i källaren fyllt med ciklider från CA&SA

Post Reply

Return to “Inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest