Aquascape projekt Ryuboku

Bakgrund, grus, rötter, stenar, dykare mm
Post Reply
User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 15 Dec 2009, 22:23

SuperAquaMan wrote:Körde du med MH lampa till det här? Och vad är det för spec på lampan?
Jag hade tänkt försöka mig på att göra liiite scaping med växter i nya karet innnan diskusarna åker i (580L)

Jag kommer beställa en ramp med antingen 4 eller 6 st 120 cm T5:or, 324 eller 216 W då.
Är lite rädd för att algblommning skall ta över karet. men det kanske går att kontrollera med VB???
Kör på en 70w MH iom det är en sån lite burk... Armaturen är för utomhusbruk och lampan är en runt 6500k som köptes billigt på ebay vilket har funkat helt ok....

För att förebygga alger så är det flera små saker som hjälper men det är först och främst balans mellan ljus, Co2, näring, växter vilket låter logiskt, men i praktik......
Rekommenderar dig att använda dig av SEA, Ottos, Amonoräkor i mängder ( Mina Bästisar nu förtiden) och sen mycket växter från start och framförallt snabbväxande som du byta ut var efter det tar sig i burken,,,,, vattenbyten är ingen nakdel men se till att hålla näringsnivåerna jämna och inte för mycket svängande med PH/CO2...

Men man kan komma bra långt med ett lowtech oxå, och bra mycket mer stabilare i mitt tycke.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by SuperAquaMan » 16 Dec 2009, 00:15

Dom rören som följde med lysrampen var också på 6500 kelvin. 20.000 lumen

Jag tänkte kanske fortsätta med min DIY anläggning med Co2. Det har funkat bra hittils. Sen när alla växter kommit upp bra i size kankse stänga av eller byta ut 1-2 rör och skära ner lite på Co2´n. Tror du det funkar? :dontknow:

Räkorna blir inte skagenröra ät något i ditt kar eller? du kanske inte har några rovfiskar.

P.S jag har alltid tyckt dom svarta neontetrorna är riktigt vackra. Dom gör sig riktigt bra i ditt växtkar. :2tubsup:
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Fanbyalperna » 16 Dec 2009, 10:26

För att ha ett algfritt kar är det stabila värden som gäller. Varje förändring riskerar att trigga algproduktionen. Har man uppnått balansen så är det väldigt känsligt. :sad:
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 16 Dec 2009, 23:26

Fanbyalperna wrote:För att ha ett algfritt kar är det stabila värden som gäller. Varje förändring riskerar att trigga algproduktionen. Har man uppnått balansen så är det väldigt känsligt. :sad:
+1 På den

Bättre att lägga ribban där man tycker sig vilja ha den från början och sen följa den lite slaviskt....
Sen ska man ha klart för sig att alger är ju en naturlig del av ett akvarium och kommer alltid vara närvaro men inte ge några större problem om dom inte få för goda förutsättningar..... Låter skit enkelt men sen är man där i botten och bökar bara för att man just ska flytta den där växten du vet och sen PANG så var det algexplotion för man rota runt lite förmycket..... :hug1:

Av min extremet begrensade erfarenhet av växt burkar så är lowtech lite mer förlåtande och där kan du ju använda dig av Easycarbon istället för DIY CO2, EC hämnar vissa alger.....
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Matte_g » 26 Dec 2009, 10:52

En uppdatering skulle vara sjyst :2tubsup:

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 26 Dec 2009, 11:43

Jovars!

Ett projekt ska väl uppdaterats på både ont och gott och nu är det inte direkt en vacker syn då jag har gjort ett fatalt misstag med scapen :stick: Hade lite problem med trådalger, egentligen inget större problem men störde mig på dom så jag tänkte pröva nått jag hade snabbat upp på en annan sajt... EC blandat med vatten i en sprejflask, 1/3 blandning.
Väldigt effektivt att spreja på när tömmer burken vid vattenbyten och funkade väl bra första gången och andra gången så lät jag det verka ett tag förlänge innan jag fyllde upp med vattnet, så mossan är nu brun och javan är fläckig och lika så med anubian.... så perfekt då jag skulle snart fota av burken för sen riva den och göra en ny :2tubsup:

Så just är det inte mer än att jag sparkar mig själv väldigt hårt.....
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Matte_g » 26 Dec 2009, 11:50

Dizkuz wrote:Jovars!

Ett projekt ska väl uppdaterats på både ont och gott och nu är det inte direkt en vacker syn då jag har gjort ett fatalt misstag med scapen :stick: Hade lite problem med trådalger, egentligen inget större problem men störde mig på dom så jag tänkte pröva nått jag hade snabbat upp på en annan sajt... EC blandat med vatten i en sprejflask, 1/3 blandning.
Väldigt effektivt att spreja på när tömmer burken vid vattenbyten och funkade väl bra första gången och andra gången så lät jag det verka ett tag förlänge innan jag fyllde upp med vattnet, så mossan är nu brun och javan är fläckig och lika så med anubian.... så perfekt då jag skulle snart fota av burken för sen riva den och göra en ny :2tubsup:

Så just är det inte mer än att jag sparkar mig själv väldigt hårt.....
Tråkigt...
Hitta du kulfisken som var borta sist när jag var över förästen??

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 26 Dec 2009, 12:23

Still blame the cat :stick:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Matte_g » 26 Dec 2009, 12:25

Dizkuz wrote:Still blame the cat :stick:

:garv: :garv:

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Aquascape projekt Ryuboku

Post by Dizkuz » 02 Jan 2010, 11:44

Så en bild åt rätt riktning igen då!
Nu har det gått 1 vecka sen jag tog tag i katastroffen, och lärt mig att alla knep på internet är inte helt ok :blush3: :stick: :garv:

Nååå väl.
Om det får tuffa på nu så kanske jag kan fota av det för sista gången och börja på en ny....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

Post Reply

Return to “Inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests