Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Bakgrund, grus, rötter, stenar, dykare mm
Eva

Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Eva » 18 Jan 2009, 00:47

Jag ska starta upp ett akvarium för lägga över mina nya malar och Chrystal Red räkor där.

Frågan är: Behöver man verkligen grus eller underlättar det för ev. yngel från malar och räkor om man inte har det?

Det är bara en nyfiken fundering jag har och hoppas få svar och feedback :tumme2:

User avatar
Sloberg
Posts: 351
Joined: 23 Feb 2008, 14:01
Real Name: Fredrik Berg
Location: Trollhättan

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Sloberg » 18 Jan 2009, 01:37

Jag har funderat lite själv på detta idag...
Så var och prata med Claus på Stavrezoo.
Han tyckte att man inte skulle köra BB utan ha ett gruslager, för i gruset finns det massa mikroorganismer som bryter ned "farliga" ämnen, gruset fungerar som ett naturligt filter. I ett BBkar, så sker all nedbrytning i det "mekaniska" filtret(alltså ett inner/ytterfilter, pump).
Så nu funderar jag själv på att lägga lite grus i botten på mitt BB-Kar.

Hoppas du blev lite klokare allefall, fast jag inte hade riktigt svar på frågan... :countt:
Image

Eva

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Eva » 18 Jan 2009, 02:00

Tack Slöberg för ditt svar :smile:
Kul att båda har samma fundering på samma dag*s*.

Det kan ligga något i vad Claus säger..
I ett kalt akvarium utan grus så blir det lättare den där slemmiga hinnan på glasen och som kanske inte är så bra.
Men man ser juh smuts osv lättare..

Vad säger ni andra?

User avatar
lilljotte
Posts: 1785
Joined: 24 Mar 2008, 13:19
Real Name: Christer Nilsson
Location: Uppsala

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by lilljotte » 18 Jan 2009, 11:53

Eva wrote:Tack Slöberg för ditt svar :smile:
Kul att båda har samma fundering på samma dag*s*.

Det kan ligga något i vad Claus säger..
I ett kalt akvarium utan grus så blir det lättare den där slemmiga hinnan på glasen och som kanske inte är så bra.
Men man ser juh smuts osv lättare..

Vad säger ni andra?
Malar är ju dessutom bottenlevare, och inte skulle jag vilja krypa omkring på en glasskiva :wink:
Akvarieleasing Stockholms bästa butik

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Discusred » 18 Jan 2009, 14:18

Du får slamsuga botten oftare med rentkar.
Körde själv innan med ett kar utan grus och odlade, men slutat helt med det.
Tycker malarna trivs bättre med grus.

Eva

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Eva » 18 Jan 2009, 19:54

Lyssnade på er och gick ner i källaren och hämtade rådasanden...
Så nu har jag hällt i efter ha sköljt sanden och slängt ner lite växter ifrån det karet där de tilltänka fiskarna går i.
Fick mig ett gott skratt när jag upptäckte ett litet guppyyngel och en räka hade hängt med till det nya karet.. De får gå där.
Ska ta en 20 liter ifrån karet så jag kan skynda på processen lite snabbare!

Tack för era synpunkter :hello2:

Lilljotte.. Det finns de som inte har ngt emot att kräla på en glasskiva eller snarare emot en.. Titta bara på Amsterdams "red light district".. Där ålar sig tjejerna emot glasrutan.... men där sitter det där slemmet på utsidan av glaset*flinar glatt*

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Discusred » 18 Jan 2009, 19:57

Eva wrote:Lyssnade på er och gick ner i källaren och hämtade rådasanden...
Så nu har jag hällt i efter ha sköljt sanden och slängt ner lite växter ifrån det karet där de tilltänka fiskarna går i.
Fick mig ett gott skratt när jag upptäckte ett litet guppyyngel och en räka hade hängt med till det nya karet.. De får gå där.
Ska ta en 20 liter ifrån karet så jag kan skynda på processen lite snabbare!

Tack för era synpunkter :hello2:

Lilljotte.. Det finns de som inte har ngt emot att kräla på en glasskiva eller snarare emot en.. Titta bara på Amsterdams "red light district".. Där ålar sig tjejerna emot glasrutan.... men där sitter det där slemmet på utsidan av glaset*flinar glatt*

:garv: :garv: :garv:
Roligt skrivit om Amsterdam :garv: :2tubsup:

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by christinag » 20 Jan 2009, 01:13

Jag håller med om det där med bottengruset som innehåller nyttobakterier osv. Och när det gäller krälandet på en glasskiva så har man funnit att det bildas bakteriebeläggningar på dessa, som om man inte håller efter dem varje dag skitnoga, faktiskt kan decimera pansarmalsyngel och även andra yngel ganska snabbt. Så med andra ord, det kan gå bra, men då måste man hålla efter väldigt noga.

Så då tycker jag nog att det är enklare med att vänja ynglen vid litet skit i hörnen och få robusta djur :wink1:

Vissa pansarmalsodlare praktiserar en sorts kompromiss: De har både sandiga och fria områden i sina kar. Sanden skrapar då rent magen på malen från bakterier och parasiter när den passerar, tror man.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Lauser

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Lauser » 20 Jan 2009, 01:43

Eva wrote: Ska ta en 20 liter ifrån karet så jag kan skynda på processen lite snabbare!
Om du kan ta lite sand från ett inkörd akvarium, så påskyndar du processen ännu bättre.

Eva

Re: Att ha grus eller inte grus... Det är frågan!

Post by Eva » 20 Jan 2009, 02:34

Lauser wrote:
Eva wrote: Ska ta en 20 liter ifrån karet så jag kan skynda på processen lite snabbare!
Om du kan ta lite sand från ett inkörd akvarium, så påskyndar du processen ännu bättre.
Jag hade lite sand i den födkasse där räkhonorna gick med "magarna i vädret" och den sanden hällde jag i det nya karet.
Hade även en skvätt med detta i: http://www.akvariumbutiken.se/vattenpre ... n_898.html

Det lilla guppyyngel som följde med lever än(hurra!) och om några dagar kommer jag chansa och lägga ner resten av mina räkor :grin: .

Post Reply

Return to “Inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests