Vad har ni för erfarenheter av Biltemas blästersand?

Bakgrund, grus, rötter, stenar, dykare mm
User avatar
AmLi
Posts: 153
Joined: 25 Nov 2007, 02:31
Real Name: Ambjörn Lindqvist
Location: Järna
Contact:

Re: Vad har ni för erfarenheter av Biltemas blästersand?

Post by AmLi » 30 Nov 2008, 19:56

Discusred wrote:
Vad härligt att du använder det till Corys-kar. Har tänkt och testa att odla just Corys (även där inga erfarenheter :grin: ).
Skall förberada ett 100 kar till det.

Var på Biltema i HBG där fanns båda två grovlekarna.

Då får jag svänga förbi Biltema i morgon och se om det finns den grövre sorten även där.

Om jag inte missminner mig så var det någon diskussion om att den sanden inte var så bra att andas in vid blästring. Därför drog man in den på Biltema. Nu finns den tydligen igen men man bör bara använda den i blästerskåp med utsug. Som sand till Corydoras fungerar den dock utmärkt. Man behöver ju inte heller särskilt mycket av den. Det räcker med någon centimeter så att malarna kan böka genom sanden i sitt sökande efter mat.
"Det är ibland bättre att be om ursäkt än att be om lov..."

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Vad har ni för erfarenheter av Biltemas blästersand?

Post by Discusred » 30 Nov 2008, 20:27

Fråga till er alla.
Tvättar ni inte sanden och bara gör ett par vattenbyten?
Eller tvättar den?

User avatar
AmLi
Posts: 153
Joined: 25 Nov 2007, 02:31
Real Name: Ambjörn Lindqvist
Location: Järna
Contact:

Re: Vad har ni för erfarenheter av Biltemas blästersand?

Post by AmLi » 30 Nov 2008, 20:30

Jag tvättar sanden men den är inte smutsig på det sättet som t.ex Rådasand. Köper man Råda så vet man iaf vad man gör den kvällen :madgreen: :garv:
"Det är ibland bättre att be om ursäkt än att be om lov..."

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Vad har ni för erfarenheter av Biltemas blästersand?

Post by christinag » 06 Dec 2008, 02:04

Föredrar ändå Baskarpsanden (köpt på Swedol). Den är natursand och inte krossad som Blästersanden, har därför rundare korn. Den tia per säck den kostar mera är värt det tycker jag. Då behöver man inte grubbla på om jag nån gång har i pansarmalar i karet eller inte. Dom vill jag inte skada med vassa kanter. Använde den grövre av Blästersanden tidigare, den var rätt ok, men ändå litet vass. Den finare funkade inte i nåt kar hos mig, den bara blåste runt och det blev rent ända ner mot bottenrutan. Hoppas verkligen dom inte har slutat med den grövre på Biltema. Rådasanden är mörkast, sen kommer Baskarpsanden och ljusast är Blästersanden, kan vara värt att veta. Tycker inte Rådan är snygg i ett diskusakvarium, i varje fall inte dom grövre sorterna. Den finaste fågelsanden möjligen (tror att den är uppblandad, inte bara Råda i).

Blästersanden och Baskarpsanden behövde inte tvättas lika mycket som Rådan, den dammade värst. Rådan är dock rätt snäll mot pansarmalar, litet snällare än Blästersanden iaf.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Post Reply

Return to “Inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests