Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Ciklider från Syd-, Central- och Nordamerika.
User avatar
Twitch
Posts: 67
Joined: 07 Jan 2010, 21:04
Real Name: Alexander Norman
Location: Nybro

Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by Twitch » 23 Jul 2017, 20:52

Heiko Bleher har gjort mycket hobbyn och framförallt diskushobbyn, det kan man aldrig ta ifrån honom. Men det han är mest känd för enligt många är sitt kontroversiella uttalande om vad som är Altum och vad som är Scalare.

"Alla tycker det ser ut som en altum, men enligt Bleher är det alltså en P. Scalare?"

I grund och botten har det nog handlat mest om smart affärssinne och marknadsföring. Han har gått in på olika forum och skrivit att någons bild på en Altum är en Scalare, och sen refererat till sin Discus book där man kan läsa mer. Och tänk så många föreläsningar han blev inbjuden på och hur många signerade böcker han kunde sälja. Smart.

DNA-studien

Mycket av diskussion kring våra kära fiskar har flyttat till Facebook, och jag ser fortfarande "äkta altum" dyka upp i kommentarsfälten. Jag tänkte därför översätta vad som kommit fram i DNA-studien av Altum.

Studien är ledd av Dirk Bellstedt, Professor på Stellenbosch University i Sydafrika och VD för Bellstedt Group Laboratory, som gör DNA-forskning på växt och djurvävnader. Dirk råkar också vara en av grundarna av Altum-sidan Finarama.com

Den fullständiga analysen presenteras på Finarama i framtiden, men redan under början av året postade Dirk en kort sammanfattning på resultaten.

Framförallt fångas altum från Rio Atabapo, Rio Ventuari, Rio Inirida och Puerto Ayacucho. Det finns definitivt skillnader i DNA:n och därmed färg och morfologi från dessa olika fångstplatser:
  • Rio Atabapo har mer rött
  • Inirida altum har väldigt långa fenor och inget rött
  • Rio Ventuari har ett lite mer formig/elegant kropp
  • Puerto Ayacucho är mer grova och blir väldigt stora, men har kortare fenor.
Dirk poängterar att DNA visar att alla är Altum, och de har inget att göra med P. Scalare.

Simon Forkel (tysk Altumodlare) har också skickat in exemplar från sina odlingar för Dirk att studera.
  • Den fisk som Forkel säljer under namnet "Orinocco Altum" är identisk med Horst Linke altum, som är från Puerto Ayacucho.
  • Hans "Siegrist Linie" visade sig vara identiskt med Altum från Rio Inirida.
Sen har vi elefanten i rummet, Altum i övre Rio Negro som ligger utanför Orinocco och har fångats i San Felipe. Det visade sig också vara Altum, så tekniskt sätt är det fel att säga att all Altum kommer från Orinocco. Det Dirk vill ta reda på nu är var Altum slutar och var Scalare börjar i San Felipe, finns det floder där de simmar tillsammans? Det har inte utforskats tillräckligt för att svara på det ännu.

Summa summarum kan man säga; ser det ut som Altum ÄR det Altum, Tony Tans avkomma inkluderat (var dock inte fråga om några F1:or, men det är ett annat ämne).

Hade en mer fullständigt översättning från början, men när jag skulle posta hade jag blivit utloggad så jag fick skriva om allt och blev lite kortare denna gång. Jag har översatt från Dirks inlägg på Finarama, källa hittar ni här: http://www.finarama.com/forum/viewtopic ... 663#p31663

/ Alexander

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 24 Jul 2017, 09:14

Kul att det äntligen händer något i denna frågan. När det sedan gäller Heiko så har han aldrig varit blyg utan säger vad han tror på, Detta ställer nog oftast till det för honom själv. Hans "altumartikel" är nu mer än 6 år gammal och Diskusbook 01 såldes ut snabbt 1000 till trycktes i en extra tryckning men även dessa är slut Någon ny kommer inte o tryckas så mer försäljningen blir det därför heller inte :)
Nåväl läser man artiken eller lyssnar på föredragen så är kontentan att framför allt skalarsläktet består av många fler arter än dagens tre. Och när det gäller altum så är det Rio Negro och Siegrist line som han tror är egna Pterophyllom arter.
Nu är han inte ensam om det Warren Burgess, Ed Ruiz m.fl verkar också tro så Ed är ju dessutom också en av grundarna på av Finaorama.
Can a species look so much alike that even the trained eye may be fooled and once submitted to DNA analysis we find they are different? We still do not know. Do we need or want to know if otherwise, they are equally beautiful?
Rio Negro altums are hardier, easier to rear and grow, easier to breed…much easier as per reports, and they look so much like P. altum… but they’re supposed to be P. scalare.
Så innan Dirk publicerat sitt arbete får vi nog avvakta:) Dessutom pågår nu en annan studie som kan påvisa ett annat resultat. Vem sa att vetenskap var lätt :wink:

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 24 Jul 2017, 09:16

Förresten skulle vara intressant o höra vad du hört om Tony Tans Inirida?

User avatar
Twitch
Posts: 67
Joined: 07 Jan 2010, 21:04
Real Name: Alexander Norman
Location: Nybro

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by Twitch » 24 Jul 2017, 17:56

Hej Kaj,

Intressant! Har du någon mer information om vad det för annan studie som pågår? Från att ha gått från 0 till 2 känns ju helt fantastiskt.

Teorier får man ha, och personligen tror jag än så länge inte det handlar om olika arter av Altum, utan bara om lokala varianter (mindre mutationer) men att det mer handlar om de lokala förhållanden kring föda och förhållanden i de olika floderna. Däremot tror jag P. Scalare består av fler arter, det är för stor skillnad mellan klassiska "Eimkei" och Scalarer från t.ex. Santa Isabell. Ingen blir gladare än jag om jag har fel, bara jag får VETA :2tubsup:

Var dumt av mig att slänga in det sista om Tony Tan för diskussionerna kring den fisken känns.. "arkiverad" :stickh:.
Det är så gammalt så jag hittar inte källa just nu, och utan källa så får man ta det för vad det är värt..
Men av det jag jag läst så var det inte från vildfångad fisk som Tony Tan lyckades få kullar på utan föräldrarna var från en avkomma av Horst Linke som Tony/Jeffrey vid tidigare tillfälle köpt. Att bröderna Tan köpt odlad Altum av Linke hade Linke själv tydligen bekräftat. Sen gör man som man vill och väljer om man vill tro på det..

/ Alexander

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 24 Jul 2017, 18:37

Jodå det är Ingo Schindler och Wolfgang Staeck som jobbar med släktet. Så inga duvungar det heller. :wink:

User avatar
andries
Posts: 854
Joined: 12 Jun 2009, 09:17
Real Name: ikzelf
Location: enköping

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by andries » 25 Jul 2017, 10:53

ja det är intressant.äntligen har vi fått svaret

som jag kommer ihåg (men det var länge sen)fanns det också några här som trodde att heiko alltid hade rätt ,men tyvärr

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 25 Jul 2017, 12:38

Nja nu är inga av studierna publicerade men av den förhandsinformation som finns verkar de peka åt olika håll så det blir nog att avvakta ett tag till

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 26 Jul 2017, 07:16

From a Facebook Group https://www.facebook.com/skalare.wba
Steffen Rothe
ZooZ mit WBA-Aquaristik

Dear friends,
today is coming a short report about the First International Pterophyllum Conference at the end of may 2017.
There has been two very interesting talks by two worldfamous people in case of angelfish : Prof.Dr. Dirk Bellstedt from South-Africa (Stellenbosch University) and Georg Wüst from Germany.
Prof. Bellstedt have spoken about its work to do analyzes of angelfish DNA and to bring the types of different angelfish into a phylogenetic tree. So, his summary was, that Pterophyllum leopoldi is the oldest species in the Genus Pterophyllum- well known now in the hobby by two different wc strains. Also he presented some of his results about Pterophyllum altum. Pterophyllum altum do exist in two different phylogenetic lines as an Rio Orinoco group and as an Rio Negro group. So all discussion about true and not true Altum-Angel from the wild are not more neccessary any longer. He also said, that now, at this time, all other angelfish-varieties coming from the nature do show genetic sequencies, they are typical for the species Pterophyllum scalare. This includes at the moment especially the so-called Rio Nanay Angelfish as also the Redback Angelfish from Manacapuru and from Santa Isabel. But it is definetly not the end, because there are aspects in DNA-analyzes, they can not give alone any answers to the status of some very special wc varieties from local habitats maybe as new species or maybe as sub-species.
Then Georg Wüst have spoken about his journey especially to find locations of Pterophyllum altum habitats at the Rio Negro region. And his results, he offered to us were sensationell. As a summary now we do know, that Altum habitats are really fixed on single places, like some little isles on the topografical card. So a lot of these Rio Negro Altum Angelfish do live really isolated at these habitats. So most fare Altum Angelfish in the Rio Negro region he have catched and seen at the Rio Marie`in february 2017. Thanks a lot to Georg Wüst, to share these results with us!

User avatar
Twitch
Posts: 67
Joined: 07 Jan 2010, 21:04
Real Name: Alexander Norman
Location: Nybro

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by Twitch » 28 Jul 2017, 21:47

Märkligt han inte känner till Professor Bellstedt när han referar honom i sin Discus Book..

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stor DNA-studie på Altum - Bleher har fel

Post by kaj.p » 29 Jul 2017, 11:26

Twitch wrote:
28 Jul 2017, 21:47
Märkligt han inte känner till Professor Bellstedt när han referar honom i sin Discus Book..
Nu är jag inte med?

Post Reply

Return to “Övriga Amerikanska ciklider”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests