Enkelt saltvattens kar.

Saltvattensfisk, koraller och anemoner.
Mats
Posts: 421
Joined: 29 Nov 2007, 01:34
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Mats » 07 Apr 2008, 14:28

Hej.
Varje gång man stopar ner något nytt så startar procesen igång igen för då är balansen rubbad.Har man bara fisk räcker det med salt ,vatten och ett filter och vanliga lysrör,men då blir det lite mer av vattenbyten.Man behöver ej dessa dyra mätare,en måste man ha för salthalten.Hade tre kar på mitten av 70. ett 600,150 och ett 50.Kompisen hade en zoobutik så jag kom över sakerna rätt billigt.
mvh Mats

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 07 Apr 2008, 14:31

Jag vill ju ha lite av varje stenar koraller och någon fisk..
Måste ju vara vackert så man kan lura tanten att vi behöver ett salt kar på övervåningen :garv:

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by LUCAS » 07 Apr 2008, 16:55

Jag stardate ju upp mitt vägg kar igen för ca 1,5 månader sedan och det kommer jag bara ha mjuka koraller i.
Fiskbeståndet är två Clowner och fyra Gobies av två olika arter.

Blandannat denna lilla söta krabat.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... hp?t=17769

Karet är på 125 liter 50x50x50 och med mina ögon mått mycket lätt belastat.
Jag kan ju beskriva hur jag tänker sköta det här karet.
Meningen med karet är enbart att det ska vara snyggt och enkelt med lite teknik i motsats till mitt stora kar.
Det är skitjobbigt att hålla på i det här karet då det sitter ganska högt upp på väggen och man får stå på en pall i garderoben i sovrummet och fixa när något ska göras. :tumme2:

Nåväl jag köpte 15 kilo ny levande sten från butik samt en del faxesten som ser exakt likadan ut som den levande stenen.
Faxestenen lade jag i botten och byggde sedan upp med den levande stenen så som jag ville ha den.
Eftersom jag vill göra det så lätt som möjligt med skötsel och allt så placerade jag bara stenen mot den bakre rutan och lät sidorutorna vara fria från sten så att det blir lätt att hålla rent alla glasen.

Tekniken som jag har till det här karet är

1. aquamedic 150w mh armatur vilken är lite dumt i ett så instängt utrymme som i en garderob (blir varm) beg pris ca 1000kr.
Hade varit bättre med en 4 eller 6 rörs t5 armatur fast ljuset från mh är oslagbart med allt glitter.

2. hydor corallia 2 streamer pumpar 2300liter i timmen. 470kr st på pwss.se
Dessa pumpar har dåligt rykte men jag måste säga att jag är nöjd med dom och de är ett mycket bra alternativ till de dyrare Tunze pumparna.
Jag har dock fått byta impeller på båda pumparna men det har inte varit några problem med garanti.

3. skummare deltec mce 300 pris 1595 på triton.se
Det är en såkallad påhängsskummare som man hänger på själva karet och det är jättesmidigt om man inte vill ha ful teknik i karet men å andra sidan får man ful teknik utanförkaret fast i mitt fall spelar det ingen roll då det är inbyggt i väggen.
Skulle jag köpa en ny påhängsskummare idag skulle jag köpa en Red Sea - Prizm Deluxe den har ytavrinning mm och kostar runt 1400kr.

Jag hade sen tidigare ett fluval 204 ytterfilter som jag har ett deltec 11w uv-c kopplat till som jag hade i ett discus kar tidigare.
Den här är inkopplad till karet men uv-c filtret har jag knappt kört med men nu har jag några nya fiskar och lite alger på g så nu har jag startat det.
Det fina med ytterfiltret är att man kan placera fosfatremovers i det och aktivt kol och annat om man känner för det.

Mina rutiner för karet kommer vara.
Vattenbyte 20 procnet varannan vecka.
Påfyllnad avdunstat vatten dagligen.
Karet förbrukar 10 liter osmosvatten i veckan så jag har en hink ståendes i garderoben och fyller på dagligen.
De tillsatser jag kommer köra med i karet är Kh/ph buffert från Salifert samt calcium vilket är bra för korallerna och så får man snygga rosa kalkalger på köpet.
Bufferten häller jag i osmoshinken och då med den dosen jag vet karet förbrukar under en vecka.
Vattnet håller sig då stabilt och inga onödiga svängningar uppstår.

Jag fyndade i akvarieleasings fyndlåda där de sålde tillsatser från aquatic nature för 50kr flaskan så jag köpte lite spårämnen för mjuka koraller vilket egentligen är helt överflödigt för mjuka koraller då dom verkar otroligt tåliga.
Däremot tycker jag att du matte_g ska åka dit och köpa lite sånt tjaffs och jbl vattentest för MG/CA de kostar 50kr st.

Det jobbigaste med karet är väl att hålla rutorna rena i början annars är ju vattenbyte varannan vecka inte så tufft.
Skummarkoppen måste ju tömmas 1 gång i veckan också.
Personligen tror jag att ett akvarium med mjuka koraller och skivanemoner klarar sig enbart på vattenbyte men det är ju kul att påta lite också. :-)

Om det är några "nördar" i Stockholm som har lust att kika på karen så kunde vi kanske kunna ta en fika någon dag.

Mvh Lucas

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Poddan » 07 Apr 2008, 20:16

Bra info lucas :tumme2:

Ang skummare. Kommer ihåg att jag hade någon billig grej.
Max ett par hundralappar.

Din kostar 1500 kr.. skillnad är det förmodligen i något. Vad?
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 07 Apr 2008, 20:24

Tack för alla tips :2tubsup: Det blir att åka och hämta karet imorron å ställa det på plats iaf så får man ta lite i taget..

User avatar
bucket
Posts: 2951
Joined: 25 Nov 2007, 22:49
Real Name: Jakob Svitzer
Location: Malax, Finland
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by bucket » 07 Apr 2008, 20:28

fy sjutton vilka fina saltvattensfiskar det finns. :heart5:
Image
Image

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Tommy » 07 Apr 2008, 20:43

Bra inlägg Lucas.

Du skrev att det var jobbigt att hålla rent rutorna i början, blir det mycket alger i ett saltvattens kar? eller är det bara under uppstarten?

Vad är det för adress till saltvattens forumet?
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 07 Apr 2008, 22:04

Tommy wrote:Bra inlägg Lucas.

Du skrev att det var jobbigt att hålla rent rutorna i början, blir det mycket alger i ett saltvattens kar? eller är det bara under uppstarten?

Vad är det för adress till saltvattens forumet?
Adress :Saltvattensvägen 10

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by LUCAS » 08 Apr 2008, 00:32

Ärligt talat så kan jag säga såhär om min skummare..
Det var inget planerat inköp, jag var ivrig på att komma igång och det var den som fanns hemma i butiken.
Jag skulle igentligen köpt skummaren jag tipsa om ovan men den fanns ej i lager just då.
Däremot är den här skummaren jäkligt tyst och det är inget dåligt plus i kanten.
Skummaren är den saken på ett saltvattenskar som obsolut kan låta mest vilket kan vara en pest så ett hett tips är att leta efter en tyst skummare som är lätt att reglera!!!

Alger är som i sötvatten ett nystarts problem men kan förekomma om man fuskar med matning och vattenbyten.
Alltså matar förmycket!
Det som är det kluriga är att hålla fosfaten på låga nivåer för om du inte håller styr på detta så får du problem och speciellt i akvarium med hårda koraller SPSer.
Då ska hellst vara noll eller så lågt man bara kan komma i fosfat värde för att de ska trivas så det är därför dessa koraller är så svåra att hålla och växa.
Har du fosfat i vattnet så blir dessa koraller färglösa och avstannar i växten.
Däremot är inte mjuka koraller och skivanemoner lika känsliga för detta.

I ett nystartat saltvattens akvarium har du jätte höga värden av fosfat och det pågrund av att organismer på den levande stenen dör och ligger och avger fosfat till vattnet.
Därför är det viktigt att inte belasta karet i början.
Antingen väntar man helt på att stenen kommer igång och tarhand om det här själv eller så hjälper man den på traven med preparat.
Man brukar då trappa upp ljuset med någon timme per vecka tills man är uppe i den mängden man önskar.
Sålänge det finns fosfat i karet kommer det förekomma alger men självklart mest i början.
Kör man ett kar med mjuka koraller kräver det mindre ljus vilket ger mindre alger samt att korallerna trivs i lite fosfat och nitrat därav lättare.

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 14 Apr 2008, 17:39

Känns som man ska börja med lite mjuka koraller tills man har fått grepp på det hela..
Ska se om jag får lite tid över i veckan för att hämta upp karet jag ska ha det i så kan man ju börja lite lugnt snart :D

Post Reply

Return to “Saltvattensfisk”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests