Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Saltvattensfisk, koraller och anemoner.
Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Janne Josefsson » 28 Mar 2008, 22:44

Hej LUCAS!

Saltvatten är ju något man bara vågat drömma om. Dyrt och svårt är ju det man får höra. Skulle inte du kunna stapla upp vad som behövs till ett 375L, med den billiga varianten Mjuk koraller och skivanemoner, vad för fisk funkar, teknik, tester, en uppskattad prislapp, vad man bör tänka på, köp av begagnat kontra nytt, osv....

Känns som ett stort ämne, men mycket intressant :2tubsup:

Mvh
Janne

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Tommy » 28 Mar 2008, 22:47

Jag såg ett komplett kit på akvarie leasing för 7900 med sten och hela skiten. Såg riktigt bra ut, men kan tänka mig att det e en hel del jobb innan man får det att lira bra med alla värden i karet.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Matte_g » 29 Mar 2008, 00:09

Jag var hemma hos Lucas i veckan karet var super snyggt :2tubsup:
Men när han börja visa alla grejer det var pumpar och lysen och sumpar och jag vet inte vad..
En annan är ju en sån som ska ha allt åxo skulle jag köpa ett salt kar så måste jag ju ha allt Lucas har och lite till :garv:
Vågar inte tänka på vad det skulle gå på :o och vad frugan skulle säga :stick:

Sen ska man hålla koll på alla grejer åxo, jag hittar ju knappt till jobbet på mogonen :shys:
Lucas lura med mig till Triton åxo då vart man ju ännu mer sugen dom hade en lila fisk som såg ut som en klump med sjögräs eller nåt grymt cool var den men 8000kr för en fisk som jag måste ha om jag skaffar salt :D

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by christinag » 29 Mar 2008, 00:47

LUCAS wrote:Hur många kilo ls (levande sten) har du tänkt ha i 960 liter och vad ska du har för belysning?
Själv är jag nog uppe 105 kilo i mitt kar men det är lite i överkant känns det som.
10% är ett riktvärde man kan utgå ifrån. Själv skulle jag inte våga ha en stor stapel på det där sättet ... tänk om nått börjar rulla, eller man stöter till karet och tyngdpunktskoncentrationen under högen blir för mycket? Idag sparar de på glasen och kör med sämre glas. Återvunnet tom, om man har otur ... :o

Jag hade förresten saltisar under slutet av 60- eller om det var början på 70-talet. Då var det inte tal om all den här utrustningen man kör med idag. Hade ingen skummare då, men odlade likafullt sjöhästar. Har inget salt nu, men däremot bräckt. Om man inte har råd med allt dyrt krafs kan man omfunktionera ett befintligt sött kar. Det enda jag tycker är jobbigt är alla saltkrustor överallt, annars funkar det som vanligt. De kar som säljs idag för salt är inte heller alltid specialbehandlade för att tåla frätning osv. Gäller att inte bli uppskjörtad i onödan utan bara köpa det man verkligen behöver för det man tänkt hålla.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by jsl » 29 Mar 2008, 11:19

christinag wrote:
LUCAS wrote:Hur många kilo ls (levande sten) har du tänkt ha i 960 liter och vad ska du har för belysning?
Själv är jag nog uppe 105 kilo i mitt kar men det är lite i överkant känns det som.
10% är ett riktvärde man kan utgå ifrån. Själv skulle jag inte våga ha en stor stapel på det där sättet ... tänk om nått börjar rulla, eller man stöter till karet och tyngdpunktskoncentrationen under högen blir för mycket? Idag sparar de på glasen och kör med sämre glas. Återvunnet tom, om man har otur ... :o

Jag hade förresten saltisar under slutet av 60- eller om det var början på 70-talet. Då var det inte tal om all den här utrustningen man kör med idag. Hade ingen skummare då, men odlade likafullt sjöhästar. Har inget salt nu, men däremot bräckt. Om man inte har råd med allt dyrt krafs kan man omfunktionera ett befintligt sött kar. Det enda jag tycker är jobbigt är alla saltkrustor överallt, annars funkar det som vanligt. De kar som säljs idag för salt är inte heller alltid specialbehandlade för att tåla frätning osv. Gäller att inte bli uppskjörtad i onödan utan bara köpa det man verkligen behöver för det man tänkt hålla.

MvH
Christina G
Jag tycker själv att 10 % blir för lite. Det går inte att göra något av det. Jag vill ha minst 20 % om det ska vara något att bygga på. jag är inte speciellt orolig för glaset. Bänken är byggd så en elefant skulle kunna stå på den :) Sen så är det stöd under hela bottenytan samt att jag satt ett liggunderlag på insidan av akvariet för att stenen skall ligga stabilare.

Om nån vill veta vad det kostar att dra igång ett 400 liters kar så mellan 10000-20000kr beroende på vad man gör själv och hur mycket begagnat man köper. Jag vet folk som kommit lnästan lika billigt undan som med ett sötvatten.

Hur menar du med specialbehandlade för att tåla frätning? Glas tål vad jag vet saltvatten?

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by LUCAS » 29 Mar 2008, 12:01

Janne jag skulle kunna försöka göra en liten kalkyl, det kunde vara lite kul att se vad man kan komma undan med.

Matte det var väl trevligt med lite saltvatten i stället för allt det söta och sen har du ju nu en bra start till ditt kommande saltkar i och med osmosen du köpte!
Tänk på att jag ligger lite för dig i teknik inköp så du får ligga på för just nu sparar jag till doserpumpar och kylare!! :2tubsup: :garv: :garv:

Jag kan bara hålla med JSL angående levande stenen 10 procent låter lite, personligen tycker jag det är vackert med snygga stenformationer.
Revpelare kan man göra 100 procentigt fall säkra genom att borra hål i stenen och trä stenen på ett rör som är förankrat i en bottenplatta i tex form av plexi eller en stor levande sten.
Då kommer det aldrig trilla något.
Sen har jag välldigt svårt att tro att det sätts in begagnat glas i nya akvarium som säljs idag på marknaden.
Är det någon annan som hörttalas om det?
Saltkrustor har jag inte sett många av.
'Visserligen kan man få lite stänk på golv och framruta när man meckar med något men det är ju minimalt med saltstänk från mina kar.
Cristina du verkar lite anti nya moderna saker men personligen tycker jag att det som kan hjälpa mig att sköta mitt kar och göra det så lätt som möjligt är bra.
Man kan ju köra salt i ett helt vanligt akvarium utan några tekniska prylar men då är det nog bara lämpat för fisk eller sjöhästar.
Jag tycker personligen inte det är snyggt och målet med mina saltvattens akvarium är att de ska vara vackra och det är den enda funkitonen de ska fylla men vi har alla olika mål och det är kul med olika inriktningar.
Visst finns det en liten odlings dröm hos mig med och det är att få lite yngel på mitt svarta/vita clownpar fast just nu ligger de mest och sover i en sacropyton! ;-)



Matte så här tycker jag det ska se ut i ditt 720liters väggakvarium när jag kommer hem fikar hos dig!

http://www.reefkeeping.com/issues/2006- ... /index.php


:hura3: :hura3:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Matte_g » 29 Mar 2008, 12:04

Det skulle inte vara fel...
Ska kolla med frugan om vi kan ta ett lån först :garv: :garv:

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by christinag » 29 Mar 2008, 20:03

jsl wrote:Hur menar du med specialbehandlade för att tåla frätning? Glas tål vad jag vet saltvatten?
Jag tänkte mest på metalldelarna, ramen osv.

Sen kan man ju ha precis hur mycket eller hur litet levande stenar man vill såklart, den egna smaken och fantasin sätter gränserna. Jag har dock en bekant som råkade ut för att ett akvarium sprack av att en sten ramlade ned från en hög. Sprickan märktes inte på en gång, men en vacker dag kom han hem och där var akvariet i en hög ... Han hade inte en bänk utan en ställning förståss.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by jsl » 29 Mar 2008, 22:07

OK, jag tänkte i min enfald på helglasakvarier eftersom det är enbart sådana jag använt till saltvatten :). Jo man bör undvika metaller i samband med saltvattensakvarier.

User avatar
bucket
Posts: 2951
Joined: 25 Nov 2007, 22:49
Real Name: Jakob Svitzer
Location: Malax, Finland
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by bucket » 29 Mar 2008, 22:14

Matte_g wrote:Det skulle inte vara fel...
Ska kolla med frugan om vi kan ta ett lån först :garv: :garv:

alltid lika populärt :garv: :garv:
---------------------------------------
älskling? ska vi åka till taihland i vinter?

jaaa

okej, men vi måste låna 100 000kr, det e väl okej?

va sa du?
---------------------------------------
:stick:
Image
Image

Post Reply

Return to “Saltvattensfisk”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests