Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Saltvattensfisk, koraller och anemoner.
jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by jsl » 11 Mar 2008, 20:32

Det finns en del diskusfrälsta som har ramlat över i saltträsket. Jag kör bägge så får man njuta dubbelt :)

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Matte_g » 11 Mar 2008, 20:34

jsl wrote:Det finns en del diskusfrälsta som har ramlat över i saltträsket. Jag kör bägge så får man njuta dubbelt :)

Lite bilder skulle vara kul..

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by jsl » 11 Mar 2008, 21:49

Såhär såg det ut:
Det karet är nu nerlagt och jag håller på att planera ett 960 liters istället :D.
Allt levande är för tillfället stoppat huller om buller i min blivande sump (350liter) så det fins inga dagsaktuella bilder.

Image
Image

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by Matte_g » 11 Mar 2008, 21:58

Det är nåt speciellt med salt för utom det dyra priset att få igång det :garv:

960L saltkar det låter maffigt ska du starta upp ett sånt så får du hålla oss uppdaterade med bilder osv :tumme2:

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by LUCAS » 11 Mar 2008, 22:46

Det ser skitbra ut!
Ska bli spännande att följa uppstarten av ditt stora!
Hur många kilo ls (levande sten) har du tänkt ha i 960 liter och vad ska du har för belysning?
Själv är jag nog uppe 105 kilo i mitt kar men det är lite i överkant känns det som.

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by jsl » 12 Mar 2008, 08:32

LUCAS wrote:Det ser skitbra ut!
Ska bli spännande att följa uppstarten av ditt stora!
Hur många kilo ls (levande sten) har du tänkt ha i 960 liter och vad ska du har för belysning?
Själv är jag nog uppe 105 kilo i mitt kar men det är lite i överkant känns det som.
Minst 200 kg. Jag tror det blir en blandning av T5 och MH när det gäller belysningen. jag har inte riktigt bestämt mig än

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by christinag » 27 Mar 2008, 04:49

Ska du ha koraller? Då kan MH vara ett bättre val.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
yoyo
Posts: 301
Joined: 01 Dec 2007, 01:41
Location: trollhättan

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by yoyo » 27 Mar 2008, 21:20

Snygga kar båda 2 får man fråga Lucas hur mycke det kostade ditt kar förutom karet då för det har jag ju redan :hello3:

User avatar
lubben
Posts: 985
Joined: 27 Feb 2008, 17:47
Real Name: Ove Hedkvist
Location: Luleå
Contact:

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by lubben » 27 Mar 2008, 21:28

:hello2: jsl
Snygga salta saker :tumme2:
Man vill gärna ner till Umeå och titta på ditt stora salt-projekt när det blir klart :shock:
Samt titta till dina söta saker oxå 8-)
:hello3: från Lubben
SM Guld till Luleå Hockey ger 40 ggr pengarna på Svenska Spel :hello2:

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Är det någon mer än mig som håller på med salt här?

Post by LUCAS » 28 Mar 2008, 03:05

Det är dags för lite nya bilder snart för nu har det böjrat växa lite efter en del vattenvärdes brister som jag klantat till själv! :mad:
Jag har kört berg och dalbana på magnesium värdet samt slarvat med byte av fosfatremovers.
Nu är värdena bra och man ser direkt på korallerna när värdena förbättras, färgerna ser man först på sen på att de börjar växa.

Vad totalkostnaden ligger på just nu vill jag nog inte räkna ut men jag köpte karet av pwss.se som ett komplett kitt där akvarium, bänk, Mh belysning, skummare och tre pumpar medföljde.
Det är en inbyggd sump i karet som har jäkligt smarta lösningar och det känns skönt att ha sumpen i karet och inte under i separat akvarium.

Det jag köpt extra i teknik är.

Fosfatfilter beg 300kr ink pump
Tunze nanostreamer 3000l/h 700kr
Ozmolator med pump 1500kr (används för att fylla på avdunstat osmosvatten från separat behållare) i mitt fall 35liters akvarium som står i underskåp.
Arcadia 2x54w T5 belysning. 1600kr (hade jag till mitt 720 liters diskuskar)
Fläkt 500kr.

Den största kostnaden är den levande stenen men jag skulle nog rekomendera att blanda och både köpa "ny" från butik samt försöka hitta från privatperson som lessnat på sin hobby.
Ny i butik ca 130-140kr kilot och från privatperson max 60kr kilot så det är stor skillnad!
Jag har 105 kilo sten i karet men det är bra mycket i överkant men jag ville bygga ett högt rev med revpelare i mitten.

Koraller ligger mellan 150-1200kr st beroende på vad man vill ha.
Stenkoraller SPS "small polyp stony coralls" är det i särklass dyraste.
LPS Long polyp..... är mellanprisläget
Sen kommer mjukkoraller och sist skivanemoner och rörmaskar osv.
De flesta koraller går att dela på "fragga" och rätt kul att byta med andra och billigt


Jag har två akvarium igång just nu det ena är det jag skrivit om ovan och där har jag bara SPSer samt LPSer och det gör det hela dyrt både i inköp och i driftskostnad.
Korallerna är dyra de kräver mycket ljus och en hel del mineraler och tillsattser samt en del vattenmätningar.

Mitt andra kar där jag bara har mjuka koraller och skivanemoner är så jäkla mycket lättare att sköta och i mina ögon nästan lika snyggt.
Teknik kostnaden är minimal.
Begagnad Mh armatur.
Skummare
Två Nanostreamers
En väggmonterad fläkt då karet är inbyggt i köksväggen.
Stenen kommer man ju aldrig ifrån dock!
I det här karet byter jag vatten 10-20procent varannan vecka samt tillsätter lite corallfoder samt fiskmat och det funkar jätte bra.
Jag kommer nog börja med att tillsätta en del saker i det här karet med men inte alls på något sätt som i det stora.

Det kan kosta hur mycket man vill eller nästan vara grattis med saltvatten.
Man ska nog bara läsa på innan och bestämma sig för mjuka eller hårda koraller från början.
Hårda-dyrt
Mjuka-billigt

Vad kostnaden kommit upp i vågar jag inte räkna ut men jag har inte snålat och tabbat mig har jag också gjort vilket kostat en slant! :hura3: :hura3: :hura3:

Mvh Lucas :2tubsup:

Post Reply

Return to “Saltvattensfisk”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests