Terapishopping!

Alla slags malar som Corydoras, L-malar mm
Post Reply
Diamondkicki
Posts: 292
Joined: 28 Sep 2010, 14:56
Real Name: Kicki Swenson

Terapishopping!

Post by Diamondkicki » 15 Nov 2010, 11:11

Lite depp i helgen å då shoppar man... men inte en Vuttonväska. Usch, sånt skräp! Nej, det blev 4 st Corydoras sp. 'Venezuela Black' och 4 st. C. adolfoi, det var de som fanns. Gillar adolfoierna skarpt. Vi har studerat varandra noga under helgen. :hug1: Så roliga när de ligger vid framrutan och nyfiket blickar ut. VB tycker jag har mycket vacker kroppsform. Vad är era erfarenheter av dessa små juveler? Är de svåra att odla?

Diamondkicki
Posts: 292
Joined: 28 Sep 2010, 14:56
Real Name: Kicki Swenson

Re: Terapishopping!

Post by Diamondkicki » 17 Nov 2010, 17:52

:cry: Ibland har man inte turen på sin sida. En av de mörka skönheterna, C. 'Venezuela Black', måste ha fastnat i någon hålighet i någon rot under natten. När jag kom hem vid lunchtid dagen efter köpet, görförkyld själv, så fann jag den mkt skadad. Såg ut som om den gått igen pumpen några gånger! Hela fisken var mörbultad, halva bakkroppen var vit och verkade skinnflådd, stjärten fransig och färglös. Plockade upp den och medicinerade med Aquamor som jag tänkte kunde hjälpa mot ev. bakterieangrep. Tydligen feltänkt. Kanske jag skulle ha satsat på salt direkt, för under natten blossade ett våldsamt svampangrepp upp. Trodde inte mina ögon på morgonen. Halva kroppen var ett vitt ludd, brrrrrr. Försökte med saltbad och Protozin men jag såg ingen förbättring. Stjärtpartiet var borta, liksom uppätet av svampsporerna. Avlivade den därför i morse eftersom jag tyckte att det var djurplågeri att försöka hålla ett så skadat djur vid liv. Kanske någon av er proffs lyckats bättre?! Eller så är det så att det inte alltid går vägen. :dontknow:

PS. Protozin var det enda svampmedlet som fanns i butiken. Finns säkert bättre, några tips?

User avatar
npeter
Posts: 1265
Joined: 28 Nov 2007, 11:35
Real Name: Peter Nilsson
Location: Torslanda, GBG
Contact:

Re: Terapishopping!

Post by npeter » 17 Nov 2010, 22:39

Himla tråkigt, Tony har tex. Bacteria Killer och general killer hemma, det funkar riktigt bra mot bakterier, parasiter etc.
Synd att saltet inte hjälpte, det är det första jag hivar i om mina plattisar har skrapmärken, sår..

Mvh Peter
Image

Post Reply

Return to “Malar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests