Snyggaste Corysen

Alla slags malar som Corydoras, L-malar mm
User avatar
gep
Posts: 1848
Joined: 26 Nov 2007, 21:19
Real Name: göran ekholm
Location: Landfjärden

Re: Snyggaste Corysen

Post by gep » 20 Mar 2010, 23:46

Tommy wrote:
gep wrote:Köpte venelsuela black idag 139kr st och inte där.
Vart köpte du dessa? Har alltid varit sugen på den sorten.
Du har PM, jag vet inte vad reglerna säger om att lägga ut namn på icke sponsrande företag.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Snyggaste Corysen

Post by christinag » 22 Mar 2010, 22:59

HåkanJ wrote:Sugen på Corydoras caudimaculatus, någon som har några? I så fall synpunkter. :confus1:
Det är ju similis! Dom har bytt namn från caudiomaculatus till similis alltså! Det var mina favvisar alltså, så dem har jag haft i "alla år". Är dock inte så lättodlad som man kan tro. :2tubsup:

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
AmLi
Posts: 153
Joined: 25 Nov 2007, 02:31
Real Name: Ambjörn Lindqvist
Location: Järna
Contact:

Re: Snyggaste Corysen

Post by AmLi » 22 Mar 2010, 23:42

christinag wrote:
HåkanJ wrote:Sugen på Corydoras caudimaculatus, någon som har några? I så fall synpunkter. :confus1:
Det är ju similis! Dom har bytt namn från caudiomaculatus till similis alltså! Det var mina favvisar alltså, så dem har jag haft i "alla år". Är dock inte så lättodlad som man kan tro. :2tubsup:

MvH
Christina G
Nej, similis och caudimaculatus är två olika arter. Similis har en turkos fläck som är lite tonad in på kroppen vid stjärtfenan och caudimaculatus har en tydligare avgränsad svart fläck på samma ställe. Similis leker regelbundet här hemma men caudimaculatus har jag inte lyckats med än. Kan vara att mina går lite för kallt. Caudimaculatus kommer från samma område som sterbai och vill säkert ha lite mer temperaturskillnader för att trigga lek.

Båda dessa är trevliga och vackra corys även om C. eques är mina nya favoriter :heart5:
"Det är ibland bättre att be om ursäkt än att be om lov..."

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Snyggaste Corysen

Post by christinag » 23 Mar 2010, 00:28

AmLi wrote:Nej, similis och caudimaculatus är två olika arter. Similis har en turkos fläck som är lite tonad in på kroppen vid stjärtfenan och caudimaculatus har en tydligare avgränsad svart fläck på samma ställe. Similis leker regelbundet här hemma men caudimaculatus har jag inte lyckats med än. Kan vara att mina går lite för kallt. Caudimaculatus kommer från samma område som sterbai och vill säkert ha lite mer temperaturskillnader för att trigga lek.

Båda dessa är trevliga och vackra corys även om C. eques är mina nya favoriter :heart5:
Jag har också tyckt att de ser olika ut på bild, men de kommer enligt uppgift från samma område (Rondonia, Brasilien) och någon förståsigpåare har angett att det är samma art som nu bytt namn. :dontknow: Intressant att du säger att de har olika lekbeteende också, verkar ju vettigt. Det är den grönare som jag har själv (orginal-similisen) och tycker är snyggast. Du har inte möjlighet att fixa någon bra jämförande bild? Ser man bra skillnad på ynglen förresten?

(OK, det är kanske off topic här. Vi kanske får starta egen tråd :grin:

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Jens E
Posts: 844
Joined: 25 Nov 2007, 09:23
Real Name: Jens Ekelund
Location: Ljungbyhed, Skåne
Contact:

Re: Snyggaste Corysen

Post by Jens E » 23 Mar 2010, 06:04

christinag wrote:
AmLi wrote:Nej, similis och caudimaculatus är två olika arter. Similis har en turkos fläck som är lite tonad in på kroppen vid stjärtfenan och caudimaculatus har en tydligare avgränsad svart fläck på samma ställe. Similis leker regelbundet här hemma men caudimaculatus har jag inte lyckats med än. Kan vara att mina går lite för kallt. Caudimaculatus kommer från samma område som sterbai och vill säkert ha lite mer temperaturskillnader för att trigga lek.

Båda dessa är trevliga och vackra corys även om C. eques är mina nya favoriter :heart5:
Jag har också tyckt att de ser olika ut på bild, men de kommer enligt uppgift från samma område (Rondonia, Brasilien) och någon förståsigpåare har angett att det är samma art som nu bytt namn. :dontknow: Intressant att du säger att de har olika lekbeteende också, verkar ju vettigt. Det är den grönare som jag har själv (orginal-similisen) och tycker är snyggast. Du har inte möjlighet att fixa någon bra jämförande bild? Ser man bra skillnad på ynglen förresten?

(OK, det är kanske off topic här. Vi kanske får starta egen tråd :grin:

MvH
Christina G
Tittar man på bilder på de 2 olika corydorasarna så har jag svårt att förstå hur man kan säga att det är samma fisk. Väldigt olika i färg och teckning. De har även olika lokalitet, Caudimaculatus hittar man i Rio Guaporé och Similis i Rio Madeira. Rondônia är "bara" en delstat i Brasilien som gränsar mot Bolivia och är inte en lokalitet i Amazonasfloden.

Jens
http://www.loricariidae.se" onclick="window.open(this.href);return false; <<- Sveriges Nya Mal Forum!
http://www.jolokia.se" onclick="window.open(this.href);return false; <<- Stackars dig, bränner det på tungan?

User avatar
kankiz
Posts: 136
Joined: 15 Nov 2009, 20:30
Real Name: johan kankanranta
Location: haparanda
Contact:

Re: Snyggaste Corysen

Post by kankiz » 04 Apr 2010, 12:08

:hello3:
http://www.aquaticcommunity.com/se/corydoras/gossei.php" onclick="window.open(this.href);return false;

fick tag i 7 st 4 honor 0ch 3 hanar jätte snygga :grin:

Jörgen.M
NDS Member
NDS Member
Posts: 64
Joined: 25 May 2010, 23:09
Real Name: Jörgen Bragge
Location: Kungshamn

Re: Snyggaste Corysen

Post by Jörgen.M » 21 Oct 2011, 12:07

absolut adolfi

User avatar
tesselituss
Posts: 1247
Joined: 26 Aug 2011, 23:26
Real Name: Therese Helg
Location: Borås
Contact:

Re: Snyggaste Corysen

Post by tesselituss » 21 Oct 2011, 12:49

har inte koll på alla men jag älskar mina små sterbaiier! :D Snyggast vet i fan men de e roliga att kolla på :)
Och leker för fullt, hela tiden, synd bara att rommen aldrig lämnas i fred :(
En liten fråga, va bruka de ligga på i pris? :)
Sambon tyckte jag fick dem för väldigt bra pris nämligen!
http://tessdiskus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Snyggaste Corysen

Post by Poddan » 21 Oct 2011, 16:34

Sterbai kan variera.
100 i en del butiker 60 i andra.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Atlas
Posts: 291
Joined: 28 Sep 2011, 17:07
Real Name: Nicklas Nilsson
Location: Gränumsdal

Re: Snyggaste Corysen

Post by Atlas » 21 Oct 2011, 16:55

Jag tycker Venezuela Black är finast. Har ett gäng av dom.. Kan slänga upp lite bilder senare

Post Reply

Return to “Malar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests