Serpa Tetror.

Alla sorters tetror
User avatar
Mats Bruér
Posts: 2375
Joined: 25 Nov 2007, 12:55
Real Name: Mats Bruér
Location: Lomma

Re: Serpa Tetror.

Post by Mats Bruér » 11 Aug 2008, 09:22

Janne Josefsson wrote:Hej!

Skaffade mig en grupp med Serpatetror i vintras, Kör dom nu i Heckeltanken och det funkar perfekt. En riktigt snygg och trevlig tetra, inte en enda har blivit Discusmat så den kan jag varmt rekomendera. Har även kommit på knepet att få dom att leka, (jäklar vilken häftig lek) 2 gånger har jag droppat Ph't till 3,8 och till 15m/s, båda gångerna startade det lek på tetrorna. Allt vatten är rent Osmosvatten filtrerat över torv, temp 28c. Givetvis blir rommen heckelmat, men några har klarat sig undan. Dom små växer enormt fort under dessa förhållandena, så får nog prova att dra upp en kull när jag fått klart dom nya karen.

Mvh
Janne

jag köper garanterat ett gäng
Nog prova , skojar du kompis ..... klart du skall ....., jag köper garanterat ett gäng och när du ändå e på G så skaffa en grupp Citrontetror och dra uppp sådana med as snygg tetra i mina ögon i varje fall.
Image
Tur man inte hade trasiga leksaker som barn för då hade man varit bra långsint.
(Denna har jag haft länge nu!!! Trångsynt inte jag inte ! )

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Serpa Tetror.

Post by Janne Josefsson » 11 Aug 2008, 11:46

Hej Mats!

Jag har redan ett gäng Citroner, oxå perfekt sällskap till plattisarna. Ska nog testa att leka av dom oxå, och även kardinaler :hura3:

Mvh
Janne

User avatar
sewe66
Posts: 312
Joined: 28 Nov 2007, 08:37
Real Name: Olle Sewerin
Location: Mullsjö

Re: Serpa Tetror.

Post by sewe66 » 10 Oct 2008, 18:51

Fins det någon i svea som odlar ex. rödmunstetra??
Skulle nog kunna tänka mej att köpa några hundra sådana.
Olle Sewerin Mullsjö

User avatar
majabus
Posts: 922
Joined: 30 Mar 2008, 23:00
Real Name: Berit Andersson
Location: Jönköping

Re: Serpa Tetror.

Post by majabus » 10 Oct 2008, 19:02

förökar sej dom alls i fångenskap? jag har ett stim och de har aldrig visat några tendenser till att leka.

User avatar
sewe66
Posts: 312
Joined: 28 Nov 2007, 08:37
Real Name: Olle Sewerin
Location: Mullsjö

Re: Serpa Tetror.

Post by sewe66 » 10 Oct 2008, 19:41

majabus wrote:förökar sej dom alls i fångenskap? jag har ett stim och de har aldrig visat några tendenser till att leka.
Tror det är samma princip som neontetror mörkt kar med något i botten så dom inte kan äta upp romen sen fyller man upp med ro vatten och väntar.
Har igentligen ingen aning men tänkte höra ialla fall.
Olle Sewerin Mullsjö

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Serpa Tetror.

Post by christinag » 21 Oct 2008, 23:27

Janne: Vad är det för randigt/prickigt som ligger o lurar under roten?

Jag odlar Buenos-Airestetror förresten. Dom passar helt ok ihop med mina plattisar. Dom hänger med på allt.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Serpa Tetror.

Post by Janne Josefsson » 22 Oct 2008, 00:14

christinag wrote:Janne: Vad är det för randigt/prickigt som ligger o lurar under roten?

Jag odlar Buenos-Airestetror förresten. Dom passar helt ok ihop med mina plattisar. Dom hänger med på allt.

MvH
Christina G
Hej!

Det är L260, riktigt trevliga och snygga malar. Dom gillade Serperna, knyckte yngel av dom på nätterna. Serpatetran har för övrigt visat sig att vara väldigt lätt lekt, ska bara hitta lite mer plats så det går att rädda lite yngel oxå :confus1:

Mvh
Janne

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Serpa Tetror.

Post by christinag » 22 Oct 2008, 01:22

Jag tror att de befruktade romkornen förstörs av för mycket ljus eller om det var larverna som är fotosensitiva. Minns inte vilket. Kanske därför som leken inte lyckas för alla?

Måste kolla upp vad den heter på tyska, då kan jag kolla i Pinters bok om det står nåt där.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Serpa Tetror.

Post by christinag » 22 Oct 2008, 20:57

Har kollat nu:
Det står ingenting där om att den arten skulle ha fotosensibila yngel eller romkorn. Så där hade jag troligen fel i mitt antagande. Så då får vi leta efter andra orsaker till varför arten inte förökar sig så ofta i akvarier. Jag kan tänka mig följande:

1. Det är inte samma art honor och hannar närvarande i akvariet. Dom är så lika varandra att ingen lekman ser skillnaden mellan arterna, utan tror att det är hannar och honor. Händer oftare i handeln än man tror!

2. Äldre exemplar göre sig icke besvär, enligt odlingsboken. Bara lönt att försöka med nyligen könsmogna exemplar.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: Serpa Tetror.

Post by Fanbyalperna » 22 Oct 2008, 21:13

Jag har alltid gillat Serpaetetran, men dess plats har på senare tid övertagits av Svart Fantomtetra som är minst lika snygg och lite roligare än Serpatetran. Gillar att impa på varandra, nyfikna och alltid på g. :tumme2:
Hälsningar/Regards
Christer

Post Reply

Return to “Tetror och tetraliknande”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests